Thursday, December 4, 2008

There´s someone out there...

Antingen är jag en komplett teknikidiot eller så spökar det i huset.

Det är ju inte första gången som något tekniskt strular här i huset så det senare är nog mest troligt...

Nu senast kameran som plötsligt inte hade några bilder kvar när jag skulle lägga upp dem här.
Så tänkte jag nu ikväll att "va f-n, jag kollade ju på bilderna!!!!!" så jag tog kameran och kollade.......... vips! där är dom ?!?!?!!?!? Men inte de bilder jag fick fram senast ? de var från Tom Tits, de var INTE kvar nu.

Jag bara undrar: HUR är det möjligt? OM det inte bor någon mer här i huset som gillar att messa med våra grejer och få oss att tro att vi är HELT bakom flötet.
Någon som har en annan förklaring????

Nu ska ni iaf få se hur man tillverkar en Pingutårta!
Jag använder två färdiga tårtbottnar och skär till dem. På den ena (som blir kroppen) tar jag bara bort en liten bit precis vid "halsen", av den andra gör jag huvud och fötter.
Jag lägger upp dem enl nedan och lägger ett lager med hallonsylt på.
Bilden är ganska grotesk tycker jag... det ser ut som en flådd pingvin...
Sen på med bottnar och ett lager marsankräm, bottnar igen och så grädden!
Det är den som blir själva "späcket" så man får vispa den ganska hårt, då går den att forma till lite.
Vi har färgat marsipan i orange till föttterna, rött till näbben och så får man spara lite vitt.
Sen har vi färgat svart, det gör jag med godiset "Kick" (mera känt som Käck) och här kan jag berätta en "inflationshistoria" ur verkliga livet.
När jag var gravid (2002) så åt jag många Käck, då kunde man köpa tre st för tio kronor. 2004 då vi gjorde den första Pingutårtan var priset ungefär det samma, 3-4 kr/st.
Nu 2008 när vi köpte "Kick" (jag tycker det är såååå fånigt att byta namn på godis för att passa den osvenska marknaden!) så kostar de, och håll i er nu, 8.50 kr/st!!!
Det kan man kalla prisutveckling!
Men vad gör väl det, när resultatet blir så här fint! (och gott)



5 comments:

Anonymous said...

VERKLIGEN JÄTTEFIN!!!! Blir det sån för "rest"folket också??

CeciliaB said...

Näää, sorry!
Det blir något annat gott!

Anonymous said...

Men gud vad duktig du är!!!! *imponerad*

Anonymous said...

Wow! Jag vill oxå ha en Pingu-tårta när jag fyller år!!!
Kraaam....

CeciliaB said...

Sara: Jag kan inte ta all cred... mannen min är oxå med och gör den

Cicci: You wish!