Thursday, October 4, 2007

En bulldeg senare...

Ja då var det klart!
Och så här gick det till:

Lilleman ställer ut formarna på plåtar, notera degresterna runt munnen... han är lik mor sin = älskar deg mmm...



Tog även bilder på degen, men de blev inte så smakliga, de såg mest bara kladdiga ut.
Så här är de färska bullsen!



Förutom att ställa ut formar så är det Fabbes uppgift att ha på pärlsockret, -"de som jag har mycket på är mina"



Vill även ge er en utvärdering av detta nya jäsmedel som jag hittade i affären.
Man behöver inte värma degvätskan och så jäser det på 15 min. Jag tyckte det verkade lovande så jag provade det idag.

Jag skulle tro att det funkar bättre på matbrödsdegar för degen blev väldigt kompakt och svårarbetad, kanske för att den var kall? Jag har iaf ont i händerna efter utkavlingen, den blev liksom "motsträvig". Inte alls så smidig som mina bulldegar brukar vara.
Smaken var det inget fel på, en del bullar kan ju smaka jäst om de inte fått jäsa tillräckligt men det är det ju ingen risk för här.

Påsen var ju ganska dyr i jämförelse med vanlig jäst, kommer inte ihåg det exakta priset men det var runt en tia, en jäst för söta degar kostar ju bara två spänn. Och så jobbigt är det ju inte att värma degspadet så här i "mikrougns-åldern".

Jag kommer nog inte att prova den igen, men om någon har erfarenhet av detta i matbröd så får ni gärna skriva en rad!

No comments: